تهران- ایرنا- داوران بخش سه تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقدند سطح توانایی شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان افزایش یافته و حرفه ای تر شده اند و به دلیل جایگاه این جشنواره نباید بگذاریم متوقف شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مسعود شعاری نوازنده پیشکسوت سه تار که حضور پررنگ در بخش داوری دوره های مختلف جشنواره موسیقی جوان داشته، معتقد است: ایجاد و برپایی چنین جشنواره ای درمملکت ما ضرورت و نیاز است و با توجه به اینکه دراین سال ها خط مشی صحیح و اصولی را طی کرده، توانسته بین جوانان رقابتی درست و سازنده به وجود آورد، به ویژه افرادی که ابتدای راه هستند و نیاز است مسیری درست و استاندارد برایشان تعریف شود.

جشنواره ملی موسیقی جوان دارای قابلیتی است که می تواند آرام آرام سطح آموزش و کیفی نوازندگان را ارتقا بدهد زیرا شرکت کنندگان جشنواره عملا ناچارهستند مواردی را تعلیم ببینند که درآیین نامه جشنواره تعریف شده و باید اجرا شود. براین اساس یادگیری این موارد هدفمند به نوعی آموزش حرفه ای موسیقی محسوب می شود ومی تواند راهی روشن برای جوانان باشد به این دلیل که درآموختن آن کنجکاوی و تلاش بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال درآموزش بداهه نوازی یا موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی، گروه هایی هستند که این موسیقی درست و ریشه ای را در ژانرهای مختلف برای جوان ها تشریح می کنند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی غرب تهران

وی افزود: البته نباید فراموش شود درهمه جای دنیا جشنواره ها یکسان نیستند و با توجه به مسائل روزدنیا و موسیقی عصرحاضر همچنین مسائل علمی و سلیقه زیباشناسی، موسیقیدانان نیاز است یک سیر تکاملی را طی کنند و به همین دلیل در برخی موارد تغییراتی را در این زمینه شاهد هستیم علی الخصوص که در حال حاضر جشنواره ها با دوره کرونا همراه شده اند و در چنین روزگاری ضرورت دارد هنر و موسیقی خود را با مسائل روز دنیا پیوند بزنند و حتی جلوتر هم حرکت کنند. براین اساس نیاز است از رسانه ها و امکانات علمی در این زمینه برای چنین جشنواره هایی بهره ببرند تا این رویداد بزرگ متوقف نشود.

این نوازنده درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درجامعه گفت: طی سال ها تجربه دراین زمینه به این نتیجه گیری رسیده ام جوانانی که درسنین پایین دراین جشنواره شرکت می کنند آرام آرام یک نوازندگی حرفه ای را آموزش می بینند و تجربه می کنند.

این آهنگساز تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان در نسل جوان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر کودکان و نسل نوجوان موسیقی ایران در سطح بسیار خوبی ظاهر شده اند و این موضوع اتفاق بسیار مهمی است؛ زیرا درمقایسه با ۳۰-۴۰ سال قبل و رده سنی نوازنده ها، امروزه این سطح نوازندگی به لحاظ کیفی، ارتقا بسیاری پیدا کرده است و این نگاه از وجود همین جشنواره ها برخاسته و در کنار آن حضور استادان بنام کشوراست که در رشته های مختلف موسیقی در یک جا جمع شده اند و برای هم خط مشی درست تعریف خواهند کرد.

البته برای بهترشدن جشنواره نیازبه زمان بیشتری است زیرا می تواند خیلی از این بهتر باشد و همچنان وضعیت ایده آلی ندارد اما همین که در شرایط فعلی شاهد برگزاری این جشنواره هستیم و اساتید با انگیزه و عشق حضور دارند، می تواند خوب باشد.

شعاری ایده آل بودن جشنواره ملی موسیقی جوان را توجه به خلاقیت بیشترعنوان کرد و افزود: باید اتفاق نظر بیشتری درخصوص مبحث خلاقیت صورت بگیرد و به سمتی حرکت کنیم که صرفا از تکرار مکررات جلوگیری شود و در نسل جوان انگیزه بیشتری ایجاد شود. تاکید این است که روی خلاقیت بیشتر جوانان و پایه رهنگی درست، توجه بیشتری شود.

او درباره تفاوت و دستاورد جشنواره ملی موسیقی جوان با دیگر جشنوارها نیز بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان صرفا یک جشنواره رقابتی نیست که فقط ارائه موسیقی مد نظر باشد، بلکه بستری کاملا علمی دارد و رقابت ها در بستری درست و کارشناسانه برگزار می شود به همین دلیل آیین نامه آن هم نسبت به جشنوارهای دیگر متفاوت است.

بهروز همتی: سطح توانایی شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان حرفه ای تر شده است

بهروز همتی داور بخش تار و سه تار پانزدهمین جشنواره موسیقی نیز با مثبت ارزیابی کردن چهارده دوره جشنواره موسیقی جوان گفت: سطح نوازندگی وانگیزه جوانان بسیارخوب است. به خصوص درشهرستان ها بسیاربا انگیزه ظاهرشده اند و به عقیده من برخی ازشرکت کنندگان شهرها و شهرستان های مختلف کشور حتی از تحصیل کرده های موسیقی که عضو رسمی آکادمی های موسیقی هستند جدی تر و حرفه ای تر کار کرده اند و در بخش تار و سه تار که داوری آن را بر عهده دارم به لحاظ نوازندگی، درسطوح بالایی قراردارند.

به گفته این نوازنده تجربه سال ها حضوردراین جشنواره بیانگراین است که حضور تعداد گروه های سنی پایین بیشتربوده و با جدیت بیشتری درجشنواره فعالیت می کنند و علاقه مندی بیشتری نشان می دهند. اما درگروه های سنی بالاتر بخصوص <<ج>> به دلیل مشغله کاری و گرفتاری های زندگی یا شرایط سنی برای شرکت درجشنواره دچار تردید هستند و نسبت به گروه های ب و الف تعداد کمتری حضوردارند.

در مجموع ارزیابی خوب ومثبتی از جشنواره دارم وخوشبختانه سال به سال سطح نوازندگی شرکت کنندگان بالاترمی رود. به گونه ای که گاهی بنا به تدبیردبیرجشنواره وبرگزار کنندگان آن مجبورمی شویم مواد آزمون را کمی سخت ترکنیم تا درسطح بالاتری ظاهر شوند. البته این نگاه به این دلیل است که سطح توانایی شرکت کنندگان حرفه ای تر شده است.

همتی درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درنگاه جامعه و نسل جوان بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان، یک جشنواره غیرمناسبتی است ومتفاوت با دیگرجشنواره هایی است که درکشور برگزار می شود و براین اساس جامعه هم نسبت به کارهای حرفه ای تر،انگیزه بیشتری دارد و این نگاه درمنظرشرکت کنندگان وخانواده های آنها تاثیرگذای بسیاری داشته است.

هنربه خصوص موسیقی نسبت به دیگرهنرها عرصه کمتری برای هنرنمایی دارد البته جالب است بدانید برخی ازهنرمندان عزیزی که امروزدرجشنواره های مختلف خوش می درخشند و موسیقی را بصورت آکادمیک و درسطوح دانشگاهی دنبال می کنند برخاسته از همین جشنواره موسیقی جوان هستند و این امر موجب شده ارزیابی بهتری از خود داشته باشند و تصمیماتی بگیرند که درآینده موسیقی ایران اثر گذار باشد.

وی در پایان درباره حمایت ۱۰۰ داور شناخته شده موسیقی ایران که به نوعی اعتبار این جشنواره محسوب می شوند، گفت: بخشی از این حمایت و دلسوزی برخاسته ازاحساس مسئولیتی است که نسبت به موسیقی داریم زیرا درون هر کدام از ما این احساس وجود دارد که یک قدم کوچک برای موسیقی برداریم تا جوانان انگیزه و اشتیاق بیشتری داشته باشند و آنها را به موسیقی علاقه مند کند.

وقتی به عنوان داور نظاره گر اجرای شرکت کنندگان هستم از دیدن این همه استعداد و شوق و ذوق خانواده ها و بچه ها انرژی می گیریم و بیشتر از اینکه ما دراین زمینه آموزش بدهیم از نظر روحی درس می گیریم .نکته دیگر اینکه داوری کردن امر ساده ای نیست اگر دقت نظر لازم و احساس مسئولیت نداشته باشید می تواند اثر منفی بگذارید. سعی ما این است با تمام حوصله فیلم های ارسال شده را ببینیم و بعد تصمیم گیری کنیم.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می شود.

مقالات دیگر:بهترین وکیل ارومیه

نقش رسانه ملی در شناخت موسیقی و پیامدهای فرهنگی آن

انتقادات صریح یک تهیه‌کننده موسیقی از دولت «تدبیر»/ کمرمان شکست!

نوشته‌های ویرجینیا وولف آیینه‌ تمام‌نمای موسیقی معاصر

استفاده از ادوات موسیقی در بهشت زهرا(س) از گذشته ممنوع بوده است

تولیدات اختصاصی مرکز موسیقی صداوسیما برای انتخابات

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی ۱۹ تیر منتشر می شود

ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام مجازی شد

موسیقی ,جشنواره ,ها ,های ,ملی ,ای ,موسیقی جوان ,جشنواره ملی ,ملی موسیقی ,جشنواره موسیقی ,حرفه ای ,شرکت کنندگان جشنواره ,درباره تاثیرگذاری جشنواره ,کنندگان جشنواره موسیقی
مشخصات
آخرین مطالب این وبلاگ
آخرین جستجو ها